Dnes je piatok, 12.august 2022, meniny má: Darina
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Ján Hoľko: „Káva môže chutiť ako jahody“

marec 18, 2022 - 10:00
Ján Hoľko je generálny riaditeľ platformy Kávoholik. V našom rozhovore si zaspomínal na svoje začiatky v podnikaní s kávou a tiež sa zamyslel nad tým, čo by mohlo spotrebiteľovi pomôcť pri výbere skutočne kvalitnej kávy. Nahliadnite s nami za oponu platformy, kde sa celý kávoholický zážitok tvorí.
Foto: 
Ramon Leško

Kedy ste začali piť kávu?

Ku káve som sa dostal pred štyrmi rokmi, ale úprimne, na pozadí dnešných vedomostí, sa o nej ani nedá povedať, že šlo o kávu...bolo to skôr také kakavko. Do veľkej šálky som si dal polovicu pohára mlieka, dva cukre a to som pil. V tej dobe som nerozlišoval čo je arabika, čo robusta, proste som do automatu nasypal nejaké zrná, ktoré mi spravili nápoj, o ktorom som si myslel, že je kávou.

holko_01.jpg

Ján Hoľko: „Káva môže chutiť ako jahody“
Foto: 
Ramon Leško

Ako potom nastal ten moment, keď ste si povedali, že od dnes idem piť skutočnú kávu?

K pitiu skutočnej kvalitnej kávy ma priviedli kolegovia, ktorí sa na mňa pozerali, ako to môžem takto piť, veď absolútne necítim chuť skutočnej kávy. Vytkli mi, že je to vlastne len mlieko s cukrom a začali ma učiť piť ristretto, čo je objemovo menšia káva ako espresso. Kolega Palo Paták mi vysvetlil, že pri ristrette sa najprv uvoľňujú oleje a arómy a až na konci sa uvoľňuje chuť a do šálky sa dostáva samotný kofeín. To mi aj vyhovovalo, lebo som mal problémy s tlakom a takto podávaná káva nebola pre mňa zbytočne zaťažujúca. Teraz si pokojne môžem dať aj štyri - päť šálok ristretta a nemám žiadne problémy.

Podľa toho čo hovoríte sa zdá, že ste sa k dobrej káve dostali viac-menej náhodou. Čo Vás potom priviedlo k tejto sfére podnikania?

Určite šlo aj o zhodu náhod, ale v tej dobe sme už ako rodina podnikali v IT sektore, vďaka čomu sa naše cesty stretli aj s ľuďmi, ktorí pracovali s kávou. Zaujalo nás to a rozhodli sme sa spolu vytvoriť projekt. Avšak vzhľadom na to, že pražiarní kávy je na Slovensku veľa, povedali sme si, že to musíme spraviť trochu inak, aby sme sa odlíšili od konkurencie. Súčasťou tímu sa stal Pali Paták, ktorý robil 25 rokov servis a distribúciu pre profesionálne kávové stroje a je skutočným odborníkom. Áno, takže sčasti šlo o náhodu a sčasti o dlhodobú vôľu vytvoriť vlastnú značku. Samozrejme, išli sme do toho s presvedčením, že kávu budú ľudia piť vždy, či už v ľahkých alebo aj ťažkých časoch. Čo sme ale určite nečakali, bola pandémia covidu...

holko_05.jpg

Ján Hoľko: „Káva môže chutiť ako jahody“
Foto: 
Ramon Leško

Naozaj, vznikli ste takpovediac predvečer pandémie...

Áno, našu značku sme začali budovať dva mesiace pred pandémiou a neostávalo nám nič iné ako len prijímať zmeny a obmedzenia, ktoré postupne prichádzali. Zrazu bolo pozatvárané gastro, segment HORECA takmer úplne vypadol, kancelárie boli pozatvárané, čo pochopiteľne tvorí gro našich odberateľov. Museli sme vymyslieť ako celú situáciu zvládnuť. Samozrejme, stálo nás to veľa úsilia a zdrojov.

Vráťme sa naspäť ku káve ako takej- čo sú pre Vás jej najpríjemnejšie účinky?

Určite to, že potláča únavu, zvyšuje bdelosť...i keď ja osobne pokojne zaspím i večer po káve. Príjemná je tiež socializácia medzi ľuďmi, ktorá sa spája s kávou, veď človek si ju rád vychutná v spoločnosti. Tým, že už pijem skutočnú kávu, ristretto či filter, rozoznávam jej chute a to ma baví tiež.

holko_02.jpg

Ján Hoľko: „Káva môže chutiť ako jahody“
Foto: 
Ramon Leško

Káva je svojim spôsobom odrazom spoločnosti. Sú krajiny, kde sa servíruje so sebou, iné, kde sa nad kávou sedí. Mení sa podľa vás na Slovensku kávová kultúra smerom k nápojom so sebou?

Napríklad v USA žijú ľudia rýchlo, cestou do práce prekonávajú väčšie vzdialenosti, doma neraňajkujú. Proste vstanú, oblečú sa a idú. Vezmú si šišku a veľký pohár kávy so sebou, ktoré zjedia cestou niekde v metre. Na Slovensku to máme podľa mňa kultúrne inak, sme zvyknutí raňajkovať a k raňajkám patrí aj káva. Kávy so sebou u nás možno vyplývajú skôr z doby pandémie, keď sme nemali inú možnosť ako si ich vypiť takpovediac „v behu“, lebo sedieť sa nedalo nikde. Vieme, ale že káva z porcelánu chutí úplne inak ako káva z papierového pohára. Myslím si, že u nás si ľudia stále radi vychutnajú kávu v kaviarni, nad ktorou podebatujú, podľa mňa sa v tomto naša kávová kultúra nezmení. Keď som naposledy narýchlo zastupoval v našej kaviarni, všimol som si ale, že tam si ju dosť ľudí len vezme so sebou a dáva si ju s mliekom. To je však skôr spojené s polohou našej kaviarne, ktorá sa nachádza na turistickom chodníku smerom na Biely Kríž a teda ľudia si ju berú v rámci prechádzky. Doba robí svoje, keď nemôžete v kaviarni sedieť kvôli opatreniam, je to jedna vec, ale myslím si, že zo šálky chutí lepšie a tak to na Slovensku aj zostane.

A ako si Vy pripravujete Vašu obľúbenú šálku kávy?

Momentálne to trochu striedam. Buď si v pákovom kávovare robím našu zmes Štúr, ktorú tvorí 80 % arabika a 20 % robusta, alebo si spravím filter, ktorý pijem dlhšie a náležite si ho vychutnávam.

Ako by ste si predstavovali ideálne pitie kávy?

Ideálne by bolo, keby si ľudia kupovali naozaj kvalitnú kávu z lokálnych pražiarní. Tak, aby mali garanciu, že ide o čerstvú kávu, ktorá je čerstvo upražená a majú istotu, že ide o kvalitnú výberovú kávu a nie o odpad, kávu s defektami, plesňami, červami a podobne. Pražiť sa dá všetko a to môže byť zradné.

Ale odkiaľ sa ľudia dozvedia, že toto je naozaj kvalitná káva? Málokto má v dnešnom svete čas študovať čosi navyše...

Jedna zo základných vecí, ktoré si treba všimnúť je hodnotenie kávy. Stará sa oň svetová organizácia SCA a skutočne prémiové kávy musia mať nad 80 bodov. Lokálne pražiarne väčšinou kupujú práve tieto kávy. Ďalej je nutné pozrieť si dátum praženia a samozrejme dátum spotreby.

holko_06.jpg

Ján Hoľko: „Káva môže chutiť ako jahody“
Foto: 
Ramon Leško

Čo je na káve prekvapujúce?

Určite to, že káva môže voňať a chutiť ako jahody.

Ďakujeme za rozhovor a cenné rady!

- - Inzercia - -